U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Dag 16 en 17 Reisdag en Universal studios

Gisteren (vrijdag) dus geen verhaal, er was ook weinig te vertellen, vooral veel, heel veel kilometers gereden door hil-billy land, dwars door california. Vlak voor Los Angeles natuurlijk in de file terecht gekomen, ik begin nu toch een beetje een hekel aan steden te krijgen, ik ben duidelijk meer een natuurparken fan. Lekker rustig, alle ruimte, ja ja..ik hoor jullie al zeggen wat een oude lul ik aan het worden ben…zo is het dan maar.Na dik 400 km en nog 192 te gaan werd het landschap van plat ineens weer bergachtig…..niet zoals in de alpen, maar meer dorre en droge bergen, er geldt hier de hoogste “fire-alert-status”. Voor Los Angeles dus in de file, maar rond 6 uur toch aangekomen in “el rancho inn” een motel in een buitenwijk van Los Angeles. Buiten wijken zijn altijd listig, of het is top of het is shabby, deze zit er een beetje tussen in. Veilig genoeg, dat wel. Mooie grote kamers, schoon en prima internet. Dinancia had al weer een outback (inmiddels heb ik hier een open rekening ge-opend…) gevonden in Torrance (10 km van ons motel af) Lekker biefstukje, gepofte aardappel en overheerlijke Ceasar-salade. Begint een beetje routine te worden, maar in dit restaurant krijg je alles vers en het is de enige met een beetje beschaafde porties en kwaliteit, anders wordt het al snel fastfood, per kruiwagen. Wijntje en slapen want om 8 uur vertrekken.

Inderdaad, 8 uur vertrokken, had via internet een Delishop (brood, vleeswaren, melk etc..) en een starbucks (koffie, man dat zouden ze in Nederland moeten hebben op elke hoek) gevonden, paar broodjes opgehaald en gegeten en toen een half uurtje naar Universal Studio’s. Tot 8 uur in de avond gebleven, was wel druk maar we hebben alles kunnen zien en doen. Eurodisney is leuk, maar dit is 10x zo spectaculairder. In waterworld laten ze gewoon een compleet vliegtuig neerstorten, in jurrasic park flikker je met een boot 15 meter naar beneden (zie de foto, nat tot op het bot, de zon doet wonderen gelukkig) en in  “the mummie returns – the ride”…. Nou jongens ik weet niet of ik daar wel in ga, je ziet niet wat er gebeurt, alles speelt zich van binnen af, dus je weet niet of het eng is of niet…de kids hadden het al gezien op youtube en het was niet eng. Totdat we in het karretje zaten en mijn zoon zei: Hé pap, ik zei toch dat het niet eng was…..eh klopt……ik heb gelogen. Tja, toen kon ik niet meer terug, ik kreeg al een vermoeden toen er een bord stond dat niemand aansprakelijk is, je geen losse dingen in je zak moet meenemen en er een beugel tot aan je navel om je heen klapte. Niet een beetje rustig beginnen, maar afgeschoten worden en dan allerlei bochten door met een bloedvaart in het donker….na 1 minuut…..jaaaa, hij stopt, het is klaar……nee….gaat dat kreng met dezelfde bloedvaart weer hetzelfde traject doen….maar dan achteruit .  Mijn dochter vroeg aan mij….pap….zag je die pyramide en die mummie…..maar ja gezegd, maar ik zat met mijn ogen stijf op elkaar te wachten tot het over was. Toen we uit de attractie liepen zag je de foto die van ons genomen was….zag er niet uit…iedereen met zijn handen in de lucht en joelen en ik met mijn ogen dicht wachten op het einde…..maar….ga het morgen nog maar eens proberen.

Mooie shows, goede voorstellingen, alles in het park is zo geregeld dat je het gevoel krijgt dat ze het speciaal voor jou hebben gedaan.  (met uitzondering van de prijzen in het park, maar he…je bent er niet elk jaar). Wij hadden een tafel om 9 uur in ons favoriete restaurant geboekt, lekker gegeten en drankje gedaan en nu naar bed. Morgen (zondag) loopt de wekker vroeg af, we moeten de roadshow weer inpakken in de auto, ontbijtje scoren en  nog een dag naar Universal Studio’s want er zijn nog een paar dingen die we nog een keer willen doen. Dan rond 4 uur uit het park en doorrijden naar San Diego, daar hebben we 2 nachten een hotel, maandag bezoeken we dan Sea-World, nog een pretpark en de dag erna gaan we naar de USS Midway, deze Aircraft-carrier ligt als een drijvend museum in de haven van San Diego. Morgen dus meer.

Dag 18 Paar uur Universal studios en stukje rijden.

Nou vandaag dus voor de tweede keer naar Universal studio's geweest, alle attracties die we leuk vonden nog een keer gedaan. Toen 245 km (4 uur middag) naar San Diego gereden, weer een hele andere omgeving. Prima best western motel, alleen het internet is uien, bij tijd en wijle valt het weg. Wesley en ik kunnen daar niet heel erg goed tegen.....laat gegeten, net terug op de kamer... vandaag geen foto's gemaakt dus geen nieuwe serie, morgen voeg ik wel e.e.a. toe van Seaworld San Diego, want daar gaan we morgen (maandag) naar toe. (8 uur ochtend) Ontbijtse....en voor ons....welterusten.

Dag 19 Seaworld San Diego

Wow, wat een mooi park is Seaworld. Dolfinarium is hiermee vergeleken kruimelwerk. Het begon al goed, in 20 minuten zonder file er heen gereden, auto op de grote parkeerplaats,  (15.000) auto’s kunnen ze er genoeg kwijt en dan nog staat zowat iedereen binnen 2 minuten bij de ingang, heel goed over nagedacht). 6 shows, 15 attracties, 6 theaters op een redelijk kleine oppervlakte en het lijkt toch alsof het een rustige dag is. Eerst naar de dolfijnen en potvissen show….vierduizen man in een openlucht theater en niet even springen, spetteren en klaar, nee compleet geregiseerd met stuntmannen en een verhaallijn waarin de beesten een hoofdrol spelen, supergaaf.

Zo’n beetje alles gedaan, toen kwamen we bij een soort wildwater rivier, met een groot rond rubbervlot-bootje erin en dan stroom afwaarts…hopen dat je droog blijft…..iedereen een beetje nat….wie was er zeiknat?? Sylvia….die heeft altijd pech met dit soort dingen, maar het zonnetje deed wonderen. Zoveel wonderen dat we allemaal een knalrode kop hebben en ondanks 3 weken zon toch nog wat verbrand zijn, 23 graden en toch verbranden terwijl het soms half bewolkt was, heel raar.

Einde van de dag (7 uur) toch nog maar een keer in de wildwaterbaan en ja hoor, mijn vrouw was net opgedroogd, kreeg weer de volle lading, iedereen in een deuk. De kids gingen nog een keer, Mijn vrouw en ik onze spullen uit de lockers halen (hadden we onze horloges, telefoons etc in gelegd, wordt anders zeiknat). Nou staan er halverwege de wildwater baan (bij de plekken waar je naar de boten kan kijken) apparaten waar je een dollar-kwartje in moet gooien en als je dan op de knop drukt, kun je iedereen die tot op dat punt droog is gebleven lekker met water nat spuiten, ze kunnen niets doen, ze zitten toch vast in die boot. Nou, dat leek ons wel wat, alleen waren we wat te laat, onze portemonee lag nog in de locker, voor ons een man die er een kwartje ingooide, deed het niet, muntje bleef hangen…..ik een klap tegen dat apparaat en met  mijn locker-sleutel het muntje doorgeduwd, precies toen de kids langskwamen. Tot op het bot hebben we die twee nat gespoten, wat nou je moeder uitlachen……

Koud, snel naar de auto gelopen (begon al te schemeren) in het motel omkleden en dan een steak pakken, je raadt al waar…..outback….Een van de weinige restaurants waar ze het wel snappen. We worden ondertussen kotsmisselijk van al  het andere eten. Langs elke kliometer snelweg kun je er 4 keer af om te snacken. Een standaard glaasje cola is een halve liter en dan vullen ze hem gratis onbeperkt bij, goedkoop, dat wel, maar waar slaat het op....Vanochtend vraagt ie mevrouw van het restaurant van het motel, wilt u wat worsten bij het ontbijt….wat denk je zelf…….lekker wafeltje met siroop, worstje erbij, nou dacht het niet, doet u mij maar een geroosterd bammetje met jam en een kop koffie. Het is gewoon smerig, komen we rond 9 uur in dat park aan, zitten hele families om 9 uur in de ochtend vette hamburgers en friet weg te eten. In zo’n park kan je niets anders krijgen dan worst, gebakken kalkoenpoot (500gr), friet, hamburgers, hotdogs etc. etc. Met pijn en moeite hebben we ergens tosties kunnen bestellen, maar dan nog doen ze er voor een weeshuis kaas op.

Morgen slapen we uit, 3 dagen pretpark en je bent stuk, geloof me. Rond 11 uur gaan we naar de USS Midway, vliegdekschip als museum ingericht en rond 3 uur vertrekken we vandaar naar Artesia (voorstad van Los Angeles), daar slapen we dan en pakken woensdag middag vanaf LA-airport het vliegtuig terug. Normaal willen we na de vakantie ook wel weer naar huis…..maar dat hebben we nu helemaal niet…..het is zo’n wervelwind van gave dingen geweest….Nou morgen dus nog 1 kort verhaal en 1 serie foto’s en dan zit het erop…..maar……volgend jaar…..op het eten na en machtig vakantieland, ik heb het USA virus te pakken.

Dag 20 USS Midway San Diego harbor

Vandaag eerst maar eens normale verse broodjes gehaald en toen naar San Diego Marine Harbor gereden. Ik reed natuurlijk verkeerd, ik zag een militaire dame staan bij een ingang en daarachter lag het vliegdekschip. Nou mooi niet, zat niet op de parkeerplaats maar op een “military compound”. Alles moest gecontroleerd, mijn rijbewijs, mijn internationaal rijbewijs, waarom ik in de usa was, waarom ik in Nederland woon en hier op vakantie ga….hoe recent de foto op mijn rijbewijs is, wat ik met al die koffers achterin deed…..uiteindelijk moest ik met een zo kort mogelijke bocht van het terrein af en wees ze ons de weg naar de USS midway.

Man wat een boot, als je boven op het dek staat (waar de vliegtuigen vanaf vertrekken) is het net of je langs de hekken bij schiphol staat te kijken, gewoon 3 landingsbanen met katapult installaties die de vliegtuigen afschieten. Ook nog de “captain’s” tour gedaan en toen was het alweer 5 uur, om 2 uur konden we onze tickets pas printen en inchecken via internet (lekker handig 18 uur van te voren, goed hoor KLM….bij een budgetmaatschappij kan dat al een week vooraf). Geen internet op die boot, dus om 5 uur een starbucks in San Diego opgezocht waar ze internet hadden. Daar bij KLM ingecheckt en de tickets opgeslagen op mijn computer. Toen nog 2 uur terug naar Artesia (voorstadje van Los Angeles) in het Days inn motel ingecheckt, weer super mooie grote kamers, hotelkamers in de VS zijn 3x groter luxer en schoner dan in NL dat zijn de ervaringen tot nu toe.

Lekker restaurantje opgezocht en hapje gegeten. Nu het laatste verhaaltje, het is jammer, maar aan alles komt een eind, morgen ontbijten om 9 uur in het Motel, Koffers inpakken en in de auto, tickets printen aan de balie van het motel en dan naar Los Angeles de Auto inleveren. 13.55 amerikaanse tijd vliegen we dan terug naar nederland. (24.00 uur jullie tijd) komen we rond 9 uur donderdag ochtend op schiphol aan, taxi naar huis en dat was het dan. Een fantastische ervaring samen met onze kids in een land met ongekende mogelijkheden, overweldigende natuur en ontzettend lieve en aardige mensen. Mijn vooroordelen over Amerikanen zijn voor niets geweest. En als ze een ding hebben waar wij Nederlanders wel wat meer van zouden kunnen gebruiken is dat ze trots zijn op hun land, en dat steken ze niet onder stoelen of banken. Ik kom zeker terug naar de VS en wellicht wel eerder dan bedacht.

Dank voor jullie leuke en lieve reacties, ik zal ze meenemen in het foto/filmboek wat ik van plan ben te gaan maken over deze trip. (dat zal wel in de wintermaanden worden).