U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Dag 1 31 juli 2015
We zijn er!

Kwartiertje later vertrokken dan gepland, maar wind mee...dus gewoon om kwart voor 5 lokale tijd in Toronto. Mega grote luchthaven, 20 minuten lopen voordat je bij de kofferband bent. 3 controles door en op naar het verhuurbedrijf. Wilt u een witte of een gele......die minion gek die we bij ons hebben (mijn dochter) wilde geel, maar ik ga geen 3 weken in een banaan rond rijden. Weer een leuk karretje gehuurd, dak kan er helemaal af, je kan m ombouwen als jeep. 4-wheel drive en 3,6 liter 8 cilinder automaat, dat went zo, ik moet weer klimmen om er in te komen, lekker hoog en droog boven de weg.

Superservice, was gelijk aan de beurt, en rond 6 uur zaten we op de snelweg Toronto-stad uit naar Mississagau 5 km buiten toronto. Dat wil zeggen 24.00 uur Nederlandse tijd. Ingecheckt bij het Hampton-inn hotel. Even opgefrist en 8 km verderop zat een plein met eettenten en een supermarkt. Bij Turtle-jack even aan tafel geschoven voor een canadese steak, en nu zit ik dus dit blogje te typen in de hotelkamer. Ik ga nu lekker pitten, was een lange dag, lekker uitslapen morgenochtend, zwembadje in, ontbijtje en in de supermarkt de cooler met ijs en water volkiepen (34 graden strak blauw luchtje) en dan naar Gananoque (thousand islands).

Dag 2 1 augustus 2015
Stukje rijden

Vandaag werden we om 06.00 uur wakker, wel geslapen maar toch kort, heeft vast te maken met het tijdverschil. Douchen, ontbijten in het hotel en naar de supermarkt. Grote coolbox gekocht 10 kilo ijs en voldoende bronwater en wat frisdrank. Hele spul achter in de jeep gemikt en op naar Gananoque, hier gaan we morgen (zaterdag) de 1000 islands boottocht doen, tenminste als het niet gaat onweren. Hadden ze vandaag ook voorspeld, maar alleen maar 30 graden en blauwe lucht gehad.  Ik kijk gewoon morgenochtend uit het raam, is het mooi, dan gaan we, anders gaan we 's middags, het regent hier nooit langer dan een uur achter elkaar zeggen de Canadezen. Inmiddels ingecheckt in het hotel voor vannacht en lekker een uurtje wezen zwemmen, wirlpoolen (nee dat is geen onderwater biljarten) en uurtje in de zon gezeten. In het zwembad heb ik mij laten adviseren voor "anthony's" een typisch canadees restaurant met lokale specialiteiten, hier in mainstreet, gaan we zo maar eens een vorkje prikken.

Dag 3 2 augustus 2015

Thousand islands

Weer vroeg wakker vanmorgen, ik dacht dat het was gaan vriezen in Canada maar nee hoor, mijn linkervoet had ik in mijn slaap op de airco gelegd, die stond echt 10 cm naast mijn bed, handige opstelling voor een amateur mortuarium maar niet voor een hotel kamer, sukkels. Je wordt dan toch anders wakker...Omdat ze vanaf half 1 onweer hebben voorspeld ben ik naar de haven gereden en heb daar voor de boottocht van 10.30 de kaartjes gekocht. Ik parkeer die jeep op een lege parkeerplek waar wel 1500 auto's kunnen staan, komt er gelijk zo'n CAZOTE naar mij toe. Weet je niet wat een cazote is?? Cap, Zonnebril en Teenslippers, typisch Amerikaans/Canadese klederdracht.

You can't park here sir, eh ja weet ik maarre I have to buy tickets, so I will be just a minute, zegt ie doodleuk dat dat 2 euro kost, ik was de enige die wakker was in dat dorp, moet je niet doen he tegen mij om 8 uur in de ochtend, je moet uberhaupt niks zeggen tegen mij zo 'sochtends vroeg, ik denk dat ie de blik wel begrepen heeft enne 3500 kg jeep wegslepen om 8 uur in de ochtend zag ik hem niet doen. Even iets heel anders tussen door, gisteren in een restaurant geprobeerd om Muntthee te bestellen, was ik het woord voor muntthee in het engels kwijt, van alles geprobeerd en toen Coin-thee ook niets opleverde hebben we maar koffie besteld. Hangmat, nog zo'n woord, weet jij het weet ik het.

Maar goed, leuke boottocht langs mooie plekjes, uitstekend weer en lekker veel foto's gemaakt, om kwart voor twaalf in de ochtend 3 canadese biertjes besteld, ha ha, daar wist ik de vertaling wel van. Toen we aan wal kwamen een supermarkt opgezocht en wat proviand ingeslagen, op naar Cornwall, niet dat daar nou zoveel te doen is, maar het was te ver om in een keer naar Montreal te rijden, het is tenslotte vakantie. Lekker weer in de Ramada-inn baantjes in het zwembad getrokken en zo meteen ergens een lekkere steak scoren of een visje uit een van die meren hier, gaat goed komen. Morgen naar Montreal en daar blijven we 3 nachten in 1 hotel, ook wel ff lekker.

Dag 4 3 augustus 2015

Relaxdagje

Zo vandaag lekker uitgeslapen, en om 11.00 weggereden uit Gananoque. Om 12.15 stonden we al in Laval (voorstad van Montreal) bij het Best Western Hotel. De kamer was nog niet klaar maar in de buurt was net een nieuwe shopping mall geopend. 5 minuten in de auto en op naar een stampendvol parkeer terrein, op zondag??? De eerste de beste auto die gewoon voor de ingang stond reed net weg toen ik aankwam (dat geluk achtervolgt mij al sinds ik mijn rijbewijs heb). Wij noemen het parkeren van de auto geen parkeren meer maar de "andere auto's in de schaduw zetten". Mijn vrouw kreeg van dochterlief een mooi cadautje in zo'n "trutterij voor in huis" winkel. Toen we om half drie bij het hotel terug waren was de kamer klaar. Hier blijven we 3 nachten, dat is fijn.  Ik heb (met dank aan skype) de jetboating club opgebeld dat ze mijn nattepakkendag moeten verzetten naar dinsdag omdat het hier maandag gaat onweren en stormen, leek mij geen fijn dagje om op een meer te zitten met een speedboot.

Dus nu gaan we maandag downtown Montreal (onder en bovengronds) in en dinsdag een nat pak halen met de speedboot. De temperatuur ligt hier constant rond de 25 -28 graden of het nou bewolkt is of niet, of het nou onweert of niet. Redelijke vochtigheidsgraad af en toe. Maar de hotelkamer is weer helemaal top, geluidloze airco erin, grote bedden, zwembad etc. dus het is fijn thuiskomen komende 3 dagen. Vanavond naar Samson Boulevard in Laval, daar zitten alle restaurants op een kluitje, heb al online een tafel gescoord in het griekse restaurant aldaar. Leve Internet!

Dag 5 4 augustus 2015

Dagje Montreal

Oke, vandaag dus naar Montreal. Met de auto was geen optie zei de dame van het hotel, rij gewoon met de auto naar het metrostation in een buitenwijk, parkeer daar de auto en neem de metro naar het centrum. Zo gezegd zo gedaan, eerst nog 8 rondjes rond de kerk, want ondanks dat het metrostation tigduizend mensen vervoerd per dag, is het bovengronds bijna niet te vinden. Uiteindelijk hadden we beet, auto geparkeerd en de ondergrondse in. Was het boven de grond al warm, ondergronds hadden ze vast de kachel op 35 gezet. Trouwens best wel een beetje genant, iedereen in Montreal doet zijn best om electrisch te rijden of in een kleine auto, kom ik met die ozonlaag verstuiver de bocht om. Maar goed, na 12 haltes waren we er, drukte viel mee en je kon overal goed lopen. Nauwelijks winkels buiten, ze hebben bijna 9 winkel plaza's (ter grote van een dorp) gewoon onder de grond gebouwd en via corridors, tunnels, roltrappen en de metro zijn die centra allemaal met elkaar verbonden. Had ik bijna een claim van een paar ton aan mijn broek hangen ;-) Ik hing over de ballustrade van een 6 verdiepingen hoog atrium en liet mijn (gelukkig lege) flesje water naar beneden vallen, vlak naast een chinese man die eronder stond, ja toen gingen zijn oogjes ineens wel verder open. PFFF mazzel, heb met gebaren (hoe anders aan een chinees) uitgelegd dat het een ongelukje was.

Prijzen vallen alles mee, maar let op, als je bij de kassa staat komt er standaard 15% bij, ja ja, belasting van de staat Quebec, in de staat Ontario waar we afgelopen dagen waren is dat weer niet, dat is per staat anders, dat is nog eens handig.Stel je loopt bij de appie in groningen daar kost je kaas een tientje en bij de appie in leiden kost diezelfde kaas 8,50 ik ruik een handeltje. Benzine is dan weer een meevaller, nog geen 70 eurocent de liter, maar ja er gaat ook 95 liter in onze auto. Rond een uur of twee wilden we iets eten, vroegen dus aan een bewaker waar kun je hier wat eten, ik zie nergens wat, ja meneer dan moet u ook naar de EETage.

Zo dan, 1 hele verdieping waar alles bij elkaar zit, 50 restaurantjes, met van alles en nog wat bij elkaar. FF lekker zitten wokken en mijn dochter een broodje bij de subway. Vanavond houden we het bij een broodje. Op de terugweg kwamen de dames een "trek de haren uit je wenkbrauwen studio"  tegen. Daar hebben ze beide een kwartier betaald pijn liggen lijden, vrouwen, ik snap ze niet. Morgen dus ons water avontuur, daar kijk ik echt naar uit, en mijn schoonmoeder ook heb ik begrepen.